شما میتوانید در ادامه مطلب به ترجمه متن کامل معاهده ی منع گسترش سلاح های هسته ای ( N.P.T ) دستیابید .
هدف از ایجاد این وبلاگ ایجاد ارتباط با دیگر دانشجویان ، پژوهشگران و دانش آموختگان رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل ، ادای دین به جامعه دانش آموختگان این رشته و براداشتن گا می هرچند کوچک در جهت ارتقای سطح علمی این رشته در ایران با به اشتراک گذاشتن دانسته ها و تجربیاتمان است
متن بسته جدید پیشنهادی 1+5 به ایران
« به منظور دستیابی به راه حلی جامع، درازمدت و مناسب برای مسئله هسته ای ایران که با قطعنامه های مربوط به سازمان ملل سازگار باشد در تکمیل پیشنهاد ارائه شده به ایران در ژوئن 2006 که هنوز به قوت خود باقی است ، موارد زیربه عنوان سرفصلهای مذاکره مابین کشورهای چین، فرانسه، آلمان، ایران و بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا پیشنهاد می شود.
تا زمانی که ایران به شکل تصدیق پذیر تمام فعالیتهای مربوط به غنی سازی و بازفراوری خود را ذیل پاراگراف های OP15 و 0p 19 (A قطعنامه 1803 شورای امنیت سازمان ملل به حالت تعلیق درآورد ؛ در راستای این مذاکرات همچنین از ایران انتظار داریم که درخواست های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجابت کند . در مقابل چین ، فرانسه، آلمان ، روسیه ، بریتانیا ، ایالت متحده آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا اعلام آمادگی می کنند تا:
- حق ایران را برای توسعه پژوهش ، تولید و کاربرد انرژی صلح آمیز هسته ای مطابق با تعهدات پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را به رسمیت بشناسند.
- به محض ایجاد اطمینان از ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ، با آن همان رفتاری داشته باشند که با برنامه هر کشور فاقد سلاحهای هسته ای در چارچوب ان پی تی(!)
- تاکید دوباره بر حق ایران نسبت به انرژی هسته ای برای مقاصد صرفا صلح آمیز مطابق با تعهدات این کشور در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای.
- تامین کمک های مالی و تکنولوژیک لازم جهت استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای و حمایت نسبت به از سرگیری پروژه های همکاری فنی در ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی.
- حمایت از ساخت نیروگاههای آب سبک مطابق با آخرین فناوری روز.
- حمایت از تحقیق و توسعه در انرژی هسته ای به موازات بازیابی تدریجی اعتماد بین المللی.
- تامین تضمین های الزام آور حقوقی عرضه سوخت هسته ای.
- همکاری در جهت مدیریت سوخت مصرف شده و پسماند رادیواکتیو.
تا زمانی که ایران به شکل تصدیق پذیر تمام فعالیتهای مربوط به غنی سازی و بازفراوری خود را ذیل پاراگراف های OP15 و 0p 19 (A قطعنامه 1803 شورای امنیت سازمان ملل به حالت تعلیق درآورد ؛ در راستای این مذاکرات همچنین از ایران انتظار داریم که درخواست های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی را اجابت کند . در مقابل چین ، فرانسه، آلمان ، روسیه ، بریتانیا ، ایالت متحده آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا اعلام آمادگی می کنند تا:
- حق ایران را برای توسعه پژوهش ، تولید و کاربرد انرژی صلح آمیز هسته ای مطابق با تعهدات پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را به رسمیت بشناسند.
- به محض ایجاد اطمینان از ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ، با آن همان رفتاری داشته باشند که با برنامه هر کشور فاقد سلاحهای هسته ای در چارچوب ان پی تی(!)
- تاکید دوباره بر حق ایران نسبت به انرژی هسته ای برای مقاصد صرفا صلح آمیز مطابق با تعهدات این کشور در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای.
- تامین کمک های مالی و تکنولوژیک لازم جهت استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای و حمایت نسبت به از سرگیری پروژه های همکاری فنی در ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی.
- حمایت از ساخت نیروگاههای آب سبک مطابق با آخرین فناوری روز.
- حمایت از تحقیق و توسعه در انرژی هسته ای به موازات بازیابی تدریجی اعتماد بین المللی.
- تامین تضمین های الزام آور حقوقی عرضه سوخت هسته ای.
- همکاری در جهت مدیریت سوخت مصرف شده و پسماند رادیواکتیو.
پیشنهادات سیاسی
- بهبود روابط شش کشور و اتحادیه اروپا با ایران و ایجاد اعتماد متقابل
- تشویق تماس و گفتگوی مستقیم با ایران.
- پشتیبانی از ایران در جهت ایفای نقش مهم و سازنده در امور بین الملل.
- ارتقای سطح گفتگو و همکاری در حوزه های منع گسترش سلاح های هسته ای و موضوعات مربوط به امنیت و ثبات منطقه ای.
- کار با ایران و دیگر کشورهای منطقه در جهت ارتقای ترتیبات اعتماد سازی و امنیت منطقه ای.
- ایجاد مکانیزمهای مناسب مشاوره و همکاری.
- حمایت از برگزاری یک کنفرانس درباره مسائل امنیت منطقه ای.
- تاکید دوباره بر اینکه حل مسئله هسته ای ایران به تلاش های منع گسترش سلاح های هسته ای و تحقق هدف خاورمیانه عاری از سلاح های کشتار جمعی شامل سامانه های آنها کمک خواهد کرد.
- تاکید دوباره بر تعهد در چارچوب منشور سازمان ملل که در روابط بین المللی خود از تهدید یا استفاده از زور نسبت تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور یا هر رفتار دیگری که مطابق با منشور سازمان ملل نباشد اجتناب ورزند.
- همکاری در مورد افغانستان شامل همکاری جدی تردر مبارزه با قاچاق مواد مخدر ، حمایت از برنامه های بازگشت آواره های افغان به افغانستان، همکاری در بازسازی افغانستان و همکاری بر تامین امنیت مرزهای ایران و افغانستان.
پیشنهادات اقتصادی
- گامهایی در جهت عادی سازی روابط اقتصادی و بازرگانی از قبیل تسهیل دسترسی ایران به اقتصاد ، بازارها و سرمایه های بین المللی از طریق حمایت عملی در جهت الحاق کامل ایران به ساختارهای بین المللی شامل سازمان تجارت جهانی و ایجاد چارچوبی برای سرمایه گذاری مستقیم و نیز تجارت بیشتر با ایران.
مشارکت در حوزه انرژی
گامهایی در جهت عادی سازی همکاری با ایران در حوزه انرژی:
- ایجاد یک مشارکت درازمدت و وسیع الطیف استراتـژیک انرژی بین ایران و اتحادیه اروپا و دیگر طرف های علاقمند، با کاربردها و تدابیر عینی و عملی.
کشاورزی
- حمایت از توسعه کشاورزی در ایران
- تسهیل خودکفایی کامل ایران در غذا از طریق همکاری در فناوری مدرن.
محیط زیست، زیرساختها
- پروژه های غیر نظامی در حوزه حفاظت از محیط زیست، زیر ساخت ها، علم و فناوری و هایتک : توسعه زیر ساخت های حمل و نقل شامل کریدورهای حمل و نقل بین المللی.
- حمایت از نوین سازی زیر ساخت های مخابراتی شامل امکان لغو محدویت های تجاری مرتبط کامل.
هواپیمایی غیر نظامی
همکاری در هواپیمایی غیر نظامی شامل امکان لغو محدویت های صادراتی سازندگان هواپیما به ایران:
- قادر سازی ایران به نوسازی ناوگان هواپیمایی غیر نظامی خود،
- کمک به ایران در جهت حصول اطمینان از اینکه هواپیماهای ایرانی مطابق با استانداردهای ایمنی بین المللی هستند.
مسائل اقتصادی ، اجتماعی و توسعه انسانی / بشر دوستانه
- در اختیار گذاشتن، در صورت نیاز، کمک به نیازهای توسعه اقتصادی و اجتماعی و بشر دوستانه.
- همکاری و حمایت فنی در حوزه های آموزشی مفید برای ایران:
- حمایت از ایرانیان برای شرکت در دوره های آموزشی یا کسب مدارج علمی در حوزه هایی مانند: مهندسی عمران، کشاورزی و مطالعات زیست محیطی.
- حمایت از برنامه های مشترک بین موسسات آموزش عالی مانند بهداشت عمومی، معیشت روستایی، پروژه های مشترک علمی، مدیریت عمومی، تاریخ و فلسفه.
- همکاری در حوزه توانایی های پاسخ موثر به حوادث غیر مترقبه (مانند زلزله نگاری، پژوهش زمین لرزه، مدیریت بحران و غیره)
مکانیزم اجرا
- تشکیل گروههای ناظر مشترک در جهت اجرای یک موافقتنامه آتی.»
متن نامه متکی به بان کی مون و بسته پیشنهادی ایران
عاليجناب،
همانگونه كه در مكاتبات قبلي به اطلاع شما رسيد، جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك كشور مسئول عضو سازمان ملل متحد و بر اساس حقوق و تعهدات بينالمللي خود همواره بر اهميت چند جانبه گرايي تاكيد نموده است. متاسفانه تعداد اندكي از كشورها با اهداف و انگيزه سياسي ابهاماتي درباره برنامه صرفاً صلحآميز هستهاي ايران مطرح كرده به استفاده ابزاري از ارگانهاي سازمان ملل اقدام نمودهاند كه ضربهاي بر اعتبار و حيثيت سازمان محسوب ميشود.
با وجود آن كه آژانس بينالمللي انرژي اتمي بارها و به طور مكرر بر منحرف نشدن برنامه هستهاي ايران تاكيد كرده و بر اساس طرح اقدام توافق شده بين ايران و آژانس مسايل باقيمانده كاملاً حل و فصل شدهاند و در حال حاضر تمامي فعاليتها و برنامه هستهاي ايران تحت نظارت كامل آژانس قرار دارد، اما شوراي امنيت سازمان ملل به اقدامات غيرقانوني خود ادامه داده است.
اينجانب طي نامهاي مفصل، اصول و استدلال جمهوري اسلامي ايران در خصوص دخالت غيرمنطقي و غير قانوني شوراي امنيت در موضوع هستهاي را قبلاً به اطلاع جنابعالي رساندهام. در حقيقت، جمهوري اسلامي ايران، تعاملات سازنده، مذاكرات منطقي، عادلانه، بدون پيش شرط و بر مبناي احترام متقابل را همچنان راه حل اساسي براي ارتقا و بهبود اوضاع و شرايط بينالمللي ميداند. بر همين اساس، جمهوري اسلامي ايران آماده است با گروه 1+5 در يك چارچوب مشخص از موضوعات مربوط به منافع مشترك مذاكره نمايد. جمهوري اسلامي ايران معتقد است اتخاذ يك رويكرد دو سويه مبتني بر تهديد و مذاكره نه تنها هيچ كمكي به حل موضوعات نميكند بلكه بيشتر به پيچيده تر شدن اوضاع ميانجامد.
ملت ايران ملتي صلحطلب است كه از هيچ تلاشي براي دستيابي به صلح و ثبات جهاني دريغ نكرده است. قدرت و قابليتهاي جمهوري اسلامي ميتواند به صلح و ثبات منطقهاي و بينالمللي كمك كند. جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه صلح و امنيت پايدار منطقهاي و بينالمللي، روابط اقتصادي، تجارت آزاد، امنيت انرژي، مبارزه با تروريسم و مواد مخدر و بهره گيري از انرژي هستهاي براي مقاصد صلح آميز، زمينههاي مشترك بسيار خوبي را براي همكاريهاي درازمدت پايدار فراهم مي سازد.
با توجه به شرايط موجود در سطوح منطقهاي و بينالمللي، جمهوري اسلامي ارايه طرحي نو و كامل را با هدف نيل به همكاريهاي پايدار و تعامل سازنده ضروري ميداند. جمهوري اسلامي ايران به نوبه خود، پس از مطالعات و ملاحظات گسترده و كارشناسي عميق، بستهاي از پيشنهادات و ابتكارهاي بسيار مهم را در زمينههاي مختلف سياسي، امنيتي، اقتصادي و هستهاي با دقت فراوان طراحي و تدوين كرده كه به كشورهاي گروه 1+5 ارايه خواهد شد. اين بسته بر اساس عدالت، حاكميت و احترام متقابل و به عنوان اساسي براي آغاز مذاكراتي جامع و همه سويه با اين كشورها بر مبناي تعهدات دستهجمعي تهيه شده است. اعتقاد راسخ داريم كه بسته حاضر يك فرصت استثنايي براي همكاري واقعي و جدي بين طرفهاي مربوطه فراهم خواهد نمود.
تمايل دارم بر اين نكته مهم تاكيد كنم كه رويكرد اصلي جمهوري اسلامي ايران به اين بسته پيشنهادي، رويكردي راهبردي است. لذا اميدوارم طرفهاي ذيربط به خوبي به اهميت موضوع و محتواي بسته پيشنهادي به عنوان راه حل جامع مشكلات و چالشهاي منطقهاي و جهاني و مبنايي براي همكاريهاي دراز مدت پي برده و با نگرشي سازنده با آن برخورد و از آن استقبال نمايند.
منوچهر متكي وزير امور جمهوري اسلامي ايران
با وجود آن كه آژانس بينالمللي انرژي اتمي بارها و به طور مكرر بر منحرف نشدن برنامه هستهاي ايران تاكيد كرده و بر اساس طرح اقدام توافق شده بين ايران و آژانس مسايل باقيمانده كاملاً حل و فصل شدهاند و در حال حاضر تمامي فعاليتها و برنامه هستهاي ايران تحت نظارت كامل آژانس قرار دارد، اما شوراي امنيت سازمان ملل به اقدامات غيرقانوني خود ادامه داده است.
اينجانب طي نامهاي مفصل، اصول و استدلال جمهوري اسلامي ايران در خصوص دخالت غيرمنطقي و غير قانوني شوراي امنيت در موضوع هستهاي را قبلاً به اطلاع جنابعالي رساندهام. در حقيقت، جمهوري اسلامي ايران، تعاملات سازنده، مذاكرات منطقي، عادلانه، بدون پيش شرط و بر مبناي احترام متقابل را همچنان راه حل اساسي براي ارتقا و بهبود اوضاع و شرايط بينالمللي ميداند. بر همين اساس، جمهوري اسلامي ايران آماده است با گروه 1+5 در يك چارچوب مشخص از موضوعات مربوط به منافع مشترك مذاكره نمايد. جمهوري اسلامي ايران معتقد است اتخاذ يك رويكرد دو سويه مبتني بر تهديد و مذاكره نه تنها هيچ كمكي به حل موضوعات نميكند بلكه بيشتر به پيچيده تر شدن اوضاع ميانجامد.
ملت ايران ملتي صلحطلب است كه از هيچ تلاشي براي دستيابي به صلح و ثبات جهاني دريغ نكرده است. قدرت و قابليتهاي جمهوري اسلامي ميتواند به صلح و ثبات منطقهاي و بينالمللي كمك كند. جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه صلح و امنيت پايدار منطقهاي و بينالمللي، روابط اقتصادي، تجارت آزاد، امنيت انرژي، مبارزه با تروريسم و مواد مخدر و بهره گيري از انرژي هستهاي براي مقاصد صلح آميز، زمينههاي مشترك بسيار خوبي را براي همكاريهاي درازمدت پايدار فراهم مي سازد.
با توجه به شرايط موجود در سطوح منطقهاي و بينالمللي، جمهوري اسلامي ارايه طرحي نو و كامل را با هدف نيل به همكاريهاي پايدار و تعامل سازنده ضروري ميداند. جمهوري اسلامي ايران به نوبه خود، پس از مطالعات و ملاحظات گسترده و كارشناسي عميق، بستهاي از پيشنهادات و ابتكارهاي بسيار مهم را در زمينههاي مختلف سياسي، امنيتي، اقتصادي و هستهاي با دقت فراوان طراحي و تدوين كرده كه به كشورهاي گروه 1+5 ارايه خواهد شد. اين بسته بر اساس عدالت، حاكميت و احترام متقابل و به عنوان اساسي براي آغاز مذاكراتي جامع و همه سويه با اين كشورها بر مبناي تعهدات دستهجمعي تهيه شده است. اعتقاد راسخ داريم كه بسته حاضر يك فرصت استثنايي براي همكاري واقعي و جدي بين طرفهاي مربوطه فراهم خواهد نمود.
تمايل دارم بر اين نكته مهم تاكيد كنم كه رويكرد اصلي جمهوري اسلامي ايران به اين بسته پيشنهادي، رويكردي راهبردي است. لذا اميدوارم طرفهاي ذيربط به خوبي به اهميت موضوع و محتواي بسته پيشنهادي به عنوان راه حل جامع مشكلات و چالشهاي منطقهاي و جهاني و مبنايي براي همكاريهاي دراز مدت پي برده و با نگرشي سازنده با آن برخورد و از آن استقبال نمايند.
منوچهر متكي وزير امور جمهوري اسلامي ايران
متن بسته پيشنهادي ايران براي مذاكرات سازنده :
با تاكيد بر ضرورت پايبندي به اصول عدالت، قانونگرايي، به رسميت شناختن حقوق ملتها، احترام به حق حاكميت كشورها، تحكيم صلح و ثبات منطقهاي و جهاني، پرهيز از انحصارگرايي و تهديد، احترام به دموكراسي، ارزشهاي انساني و فرهنگ ملتها و با رد بيعدالتيها و بيقانونيهاي اعمال شده در حقوق ملتها؛ جمهوري اسلامي ايران معتقد است طيف وسيعي از موضوعات نظير مسائل امنيتي، تحولات منطقهاي و جهاني، انرژي هستهاي، تروريسم، دموكراسي و غيره وجود دارد كه بهطور جدي ظرفيت زيادي را براي همكاري دارا هستند.
موضوعاتي نظير مبارزه با مواد مخدر و حفظ محيط زيست، مسائل اقتصادي، تكنولوژيك، تجاري و بخصوص انرژي را بايد به مسايل فوقالذكر افزود كه فرصتها و زمينههاي بسيار خوبي را براي همكاريهاي سازنده فراهم ميآورد.
بنابراين، با توجه به تحولات رخ داده در سطح منطقهاي و جهان، ارائه طرحي نو و تكامل يافته از تعامل ضروري است. هدف اصلي جمهوري اسلامي ايران در دور جديد مذاكرات، توافق همهجانبه مبتني بر حسننيت جمعي براي تحقق همكاريهاي بلندمدت طرفين و تحكيم صلح و امنيت پايدار منطقهاي و بينالمللي مبتني بر عدالت است.
ما همچنين بر اين باور هستيم كه اين مذاكرات ظرفيت آن را دارد كه در ادامه از ساير دولتها براي دستيابي به امكان همكاري درباره مفاد اين بسته، نيز دعوت به عمل آيد. نتيجه اصلي دور جديد مذاكرات، توافق درباره «تعهدات مشترك» در زمينه همكاريهاي اقتصادي، سياسي منطقهاي ـ بينالمللي، هستهاي و امنيت انرژي است.
بنابراين، ما آمادهايم مذاكرات همهجانبه و فراگيري را بر مبناي موضوعات ذيل آغاز كنيم:
الف) موضوعات سياسي و امنيتي:
1ـ دفاع از حقوق و كرامت انسانها و احترام به فرهنگ ملتها از مهمترين دغدغههاي جامعه بشري است كه گفتگو براي تحقق شايسته آن ضروري است.
2ـ گفتگو درباره تقويت، ثبات و تحكيم صلح عادلانه و پيشرفت دموكراسي در جهان و منطقه بر مبناي:
ـ احترام به حقوق ملتها و منافع ملي آنها؛
ـ كمك به حاكميت ملي كشورها بر مبناي روشهاي دموكراتيك؛
ـ جلوگيري از خشونت و نظاميگري؛
ـ جلوگيري از تروريسم و عوامل سهيم در آن.
بر اين مبنا، جمهوري اسلامي ايران آماده گفتگو براي همكاري در جهت تقويت ثبات و تحكيم صلح عادلانه و پيشرفت دموكراسي در مناطقي است كه از بيثباتي، نظاميگري، خشونت و تروريسم رنج ميبرند. اين همكاري ميتواند در نقاطي از جهان به خصوص خاورميانه، بالكان، آفريقا و آمريكاي جنوبي شكل گيرد. همكاري براي كمك به مردم فلسطين در جهت يافتن طرحي جامع، پايدار، دموكراتيك و عادلانه براي حل موضوع 60 ساله فلسطين ميتواند نمونهاي از اين همكاريها باشد.
3ـ مبارزه با تهديدهاي مشترك امنيتي و گفتگو براي تحقق همكاري دسته جمعي جهت مبارزه با عوامل ايجاد كننده و تقويتكننده تهديدهاي امنيتي ذيل:
ـ تروريسم؛
ـ مواد مخدر؛
ـ مهاجرتهاي غيرقانوني؛
ـ جرائم سازمان يافته
ب) موضوعات اقتصادي:
1ـ همكاري در زمينه انرژي و امنيت آن در عرصههاي توليد، عرضه، انتقال و مصرف.
2ـ همكاري در زمينه تجارت و سرمايه گذاري.
3ـ كمك عمومي به رفع فقر از كشورهاي ضعيف و تلاش براي كاهش فقر و فاصله طبقاتي.
4ـ كاهش آسيبهاي ناشي از نوسانات شديد قيمتها و باز تنظيم مناسبات پولي و مالي جهان براي حمايت از كشورهاي جهان.
ج) موضوع هستهاي
در ارتباط با موضوع هستهاي ، ايران آماده است در يك نگرش جامع و به عنوان عضوي فعال و موثر از NPT و آژانس ، موضوعات ذيل را در دستور كار قرار دهد:
1ـ حصول اطمينان بيشتر از عدم انحراف فعاليت هستهاي كشورها؛
2ـ ايجاد كنسرسيوم غنيسازي و توليد سوخت هستهاي در نقاط مختلف دنيا از جمله ايران؛
3ـ همكاري براي دستيابي و بهره گيري از فناوري صلحآميز هستهاي و تسهيل بهرهمندي عموم كشورها از آن؛
4ـ تحقق خلع سلاح هستهاي و تعيين كميتهاي براي پيگيري اين موضوع ؛
5ـ تقويت نظارت آژانس بر فعاليت هستهاي كشورها ؛
6ـ همكاريهاي مشترك در ايمني و حفاظت فيزيكي هستهاي.
7- تلاش براي ترغيب ديگر كشورها به منظور كنترل صادرات مواد و تجهيزات هستهاي.
د )جمهوري اسلامي ايران در چارچوب اين بسته آماده شروع مذاكراتي جدي و هدفمند براي نيل به نتيجهاي مشخص است . اين مذاكرات ميتواند پس از دورهاي مشخص (حداكثر 6 ماه ) مورد ارزيابي قرار گرفته و درباره ادامه آن تصميم گيري شود.
متن قطعنامه 1803 شورای امنیت
شورای امنیت سازمان ملل بـا ۱۴رای مـثبت و رای ممتنع اندونزی، قطعنامه ۱۸۰۳ دربـاره ایـران را تـصویب کرد که متن کامل آن به شرح زیر است :
شـورای امنیت،
شـورای امنیت،
با یادآوری بیانیه ریاست شورای امنیت در ۲۹ مارس ۲۰۰۶ و قطعنامه ۱۶۹۶ در ۳۱ جولای ۲۰۰۶ و قطعنامه ۱۷۳۷ در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶ و قطعنامه ۱۷۴۷ در ۲۴ مارس ۲۰۰۷ و با تایید مفاد آنها؛ با تاکید بر تعهد خود درباره معاهده منع گسترش تسلیحات هستهای، ضرورت تمکین همه کشورهای عضو این معاهده به اجرای کامل تعهداتشان در این زمینه و یادآوری حق همه کشورهای عضو ، مطابق با بندهای اول و دوم این پیمان برای تحقیقات، توسعه ، تولید و استفاده از انرژی اتمی در مسیر اهداف صلح آمیز بدون هیچ گونه تبعیض ، با یادآوری قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی سال ۲۰۰۶ که در آن آمده است که راهکاری برای مسئله هستهای ایران در کنار تلاشهای بین المللی برای جلوگیری از گسترش هستهای و تحقق هدف ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هستهای و ابزارهای استفاده از این تسلیحات خواهد بود ، با نگرانی جدی یادآور میشود همانگونه که در گزارشهای ۲۳ مه ۲۰۰۷، ۳۰ آگوست ۲۰۰۷ ، ۱۵ نوامبر ۲۰۰۷ و ۲۲ فوریه ۲۰۰۸ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده است ، ایران به صورت کامل و پایدار فعالیتهای غنی سازی و بازفرآوری و پروژههای مربوط به آب سنگین که در قطعنامههای ۱۶۹۶ (۲۰۰۶ ) ، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) و ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) عمل نکرده ، همکاریهای خود با آژانس بر اساس پروتکل الحاقی را از سر نگرفته و به اقداماتی که شورای حکام آژانس از آن خواسته بود نیز عمل نکرده و به مفاد قطعنامههای ۱۶۹۶ (۲۰۰۶) ، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) و ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) که برای اعتماد سازی ضروری هستند، پایبند نبوده است و از این که ایران این اقدامات را در پیش نگرفته است، ابراز تاسف میکند، با نگرانی اشاره میکند که ایران توجه خاصی به حق آژانس در بازبینی اطلاعات مربوط به طراحی که از سوی ایران در اختیار قرار گرفته و متعاقب آن اصلاح در کد ۱/۳ و با تاکید بر اساس بند ۳۹ توافقنامه پادمان ایران که بر اساس آن کد ۱/۳ را نمیتوان به صورت یکجانبه اصلاح و یا به حالت تعلیق درآورد و با تاکید بر این که حق آژانس در بازبینی اطلاعات طراحی که در اختیار آن قرار گرفته یک حق دایمی است که به مرحله ساخت و وجود مواد هستهای در تـاسیسات هستهای بستگی ندارد ، با تاکید بر تعهد خود به اجرای اختیارات آژانس بین المللی انرژی اتمی و حمایت قدرتمند از نقش شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و ضمن ستایش از آژانس برای تلاشهای آن در راه حل مسائل باقی مانده مربوط به برنامه هستهای ایران که با عنوان طرح اقدام میان دبیرخانه آژانس و ایران توافق شد و با استقبال از پیشرفتهای صورت گرفته در اجرای این برنامه کاری که در گزارش۱۵ نوامبر ۲۰۰۷ مدیر کل نیز به آن اشاره شده، بر اهمیت ارائه نتایج سریع و محسوس و اجرای موثر این طرح اقدام توسط ایران از جمله ارائه پاسخ به تمامیسوالهای مطرح شده از سوی آژانس تاکید میکند ، تا آژانس بتواند از طریق اجرای تدابیر شفافیت ساز بتواند صحت و کمال اظهارات ایران را مورد ارزیابی قرار دهد .
شورای امنیت اعلام میکند تعلیق یاد شده در پاراگراف دوم قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) و همچنین پایبندی کامل و بازبینی شده الزامات تعیین شده توسط شورای حکام آژانس در حل دیپلماتیک و از طریق مذاکره که بتواند ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هستهای ایران را تایید کند ، سهیم خواهد بود .
شورای امنیت تاکید میکند چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا تمایل دارند تدابیر اساسی بیشتری را جهت بررسی یک راهبرد کلی برای حل مساله هستهای ایرانیان از طریق گفت وگو و بر اساس پیشنهاد ژوئن ۲۰۰۶ خود اتخاذ کنند و یادآور میشود که تایید این کشورها به این که به محض حصول اعتماد جامعه بین الملل درباره ماهیت صرفا ً صلح آمیز برنامه هستهای ایران ، با این کشور به همان نحوی برخورد خواهد شد که با یک کشور غیرتسلیحاتی عـضو معاهده منع گسترش تسلیحات هستهای برخورد میشود .
با توجه به حقوق و تعهـدات کشـورهـا در ارتبـاط با تجارت بین المللی، با اسـتـقـبـال از راهـنـمـایـیهـای ارائـه شـده توسط تیم ویژه اقدامات مالی(FATF) به منظور کمک به کشورها در اجرای تعهدات مالی خود بر اساس قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) شورای امنیت ، مصمم است با تدوین تدابیر متناسب برای متقاعد کردن ایران به پایبندی به قطعنامه ۱۶۹۶ (۲۰۰۶ ) ، قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) و الزامات آژانس عمل کند . شورا برای جلوگیری از توسعه فن آوریهای حساس ایران در زمینه برنامههای هستهای و موشکی خود تلاش خواهد کرد تا زمانی که شورای امنیت تعیین کند که اهداف این قطعنامهها محقق شده است، با نگرانی از خطرات مربوط به گسترش هستهای ارایه شده از برنامه هستهای ایران که در اینجا منظور ادامه قصور ایران در اجرای تعهدات خود در قبال شورای حکام آژانس و اجرای قطعنامههای ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) شورای امنیت است و همچنین با توجه به مسئولیت اولیه شورای امنیت در چارچوب منشور سازمان ملل برای حفظ صلح و امنیت بین المللی و اقدام بر اساس ماده ۴۱ از فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد:
۱) شورا تایید میکند که ایران باید بدون هیچگونه تاخیری اقدامات مورد نظر شورای حکام آژانس در قطعنامه gov /۲۰۰۶/1۴ که برای ایجاد اعتماد در خصوص صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران و همچنین حل مسائل باقی مانده ضروری هستند، اتخاذ کرده و طبق این متن، شورا تصمیم خود را مبنی بر این که ایران باید بدون تعلل بیشتر، گامهای مورد نظر در پاراگراف دوم قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) را بردارد، مورد تاکید قرار میدهد؛ و تصریح میکند که آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال این تاییدیه است که ایران بند اصلاح شده ۱/۳ را بکار بندد؛
۲ ) شورا از توافق میان ایران و آژانـس به منظور حل تمامیمسائل باقی مانده در ارتباط با برنامه هستهای ایران و پیشرفت هایی که در این خصوص صورت گرفته و در گزارش ۲۲ فوریه ۲۰۰۸ مدیر کـل ذکـر شـده است، استقبال میکند و آژانس را تشویق میکند فعالیتهای خود را برای مشخص شدن مسائل باقی مانده ادامه دهد تاکید میکند این اقدام باعث احیای اعتماد جامعه جهانی به صرفا صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هستهای ایران خواهد شد و از آژانس در تقویت پادمانهای خود در مورد فعالیتهای هستهای ایران مطابق با توافقنامه پادمان بین ایران و آژانس حمایت میکند.
۳) شورا از همه کشورهای عضو میخواهد تا در مورد ورود یا گذر افرادی که مستقیما در فعالیتهای اتمی حساس تولید و تکثیر یا توسعه سیستم تحویل تسلیحات اتمی ایران نقش دارند یا از آن حمایت میکنند ، از خاک خود هوشیار باشند و تامل به خرج دهند.
شورا همچنین اینگونه تصمیم گرفته است کشورها کمیتهای را که به دنبال بند ۱۸ قطعنامه ۱۷۳۷ تشکیل شده است (در این متن با عنوان کمیته از آن یاد می شود) از ورود یا گذر افراد مورد نظر از خاک خود مطلع کنند. منظور افرادی است که در پیوست ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، پیوست اول قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) یا پیوست اول این قطعنامه نامشان ذکر شده است. آنها همینطور باید افرادی را که شورای امنیت یا کمیته اعلام کرده است و مستقیما در پیشبرد یا حمایت از فناوری اتمی حساس تولید و تکثیر یا توسعه ســیــسـتــمهــای پـرتـاب تـسـلـیـحـات اتـمـی و هـمـچـنـیـن کسانی که در تامین قطعات، کالاها، تجهیزات، مواد و فناوری ای نقش دارند و بر اساس پاراگراف های سوم و چهارم قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) ممنوع اعلام شده زیر نظر بگیرند و ورود و گذر آنها را از خاک خود به اطلاع کمیته برسانند مگر در مواردی که سفر آنها مستقیما مرتبط با بخشهای ب قسمت اول و دوم از پاراگراف ۳ قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) ذکر شده است؛
شورا همچنین اینگونه تصمیم گرفته است کشورها کمیتهای را که به دنبال بند ۱۸ قطعنامه ۱۷۳۷ تشکیل شده است (در این متن با عنوان کمیته از آن یاد می شود) از ورود یا گذر افراد مورد نظر از خاک خود مطلع کنند. منظور افرادی است که در پیوست ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، پیوست اول قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) یا پیوست اول این قطعنامه نامشان ذکر شده است. آنها همینطور باید افرادی را که شورای امنیت یا کمیته اعلام کرده است و مستقیما در پیشبرد یا حمایت از فناوری اتمی حساس تولید و تکثیر یا توسعه ســیــسـتــمهــای پـرتـاب تـسـلـیـحـات اتـمـی و هـمـچـنـیـن کسانی که در تامین قطعات، کالاها، تجهیزات، مواد و فناوری ای نقش دارند و بر اساس پاراگراف های سوم و چهارم قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) ممنوع اعلام شده زیر نظر بگیرند و ورود و گذر آنها را از خاک خود به اطلاع کمیته برسانند مگر در مواردی که سفر آنها مستقیما مرتبط با بخشهای ب قسمت اول و دوم از پاراگراف ۳ قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) ذکر شده است؛
۴) شورا تاکید میکند که هیچ چیز در پاراگراف بالا مستلزم این نیست که یک کشور مانع از ورود اتباع خود به خاک خود شود و همه کشورها باید در راستای اجرای پاراگراف بالا مـلاحـظـات بشردوستانه از جمله موازین مذهبی و همینطور اهداف مطرح شده در این قطعنامه و قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) و قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) از جمله بند ۱۵ منشور آژانس بین المللی انرژی اتمی را رعایت کنند؛
۵) شورا تصمیم میگیرد که تمامی کشورها باید اقدامات لازم بمنظور جلوگیری از ورود یا گذر افراد نامبرده در فهرست دوم این قطعنامه و همچنین افراد دیگری که توسط شورای امنیت یا کمیته از آنها به عنوان افرادی که در فعالیتهای اتمی حساس تولید و تکثیر یا توسعه سیستم تحویل تسلیحات اتمی ایران مستقیما نقش دارند یا از آن حمایت میکنند را اتخاذ نمایند. آنها همینطور باید افرادی را که شورای امنیت یا کمیته اعلام کرده و بطور مستقیم در پیشبرد یاحمایت از فناوری اتمی حساس تولید و تکثیر یا توسعه سـیـسـتـمهـای تـحـویـل تـسـلـیـحـات اتمی بعلاوه در تامین قطعات، کالاها ، تجهیزات ، مواد و فناوریای نقش دارند که بر اساس پاراگراف های سوم و چهارم قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) ممنوع اعلام شـدهانـد، زیـر نظر بگیرند مگر در مواقعی که سفر آنها مستقیما مرتبط با بخشهای ب قسمت اول و دوم پاراگراف سوم قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) است و اینکه هیچ چیزی در این پاراگراف نباید مانع از آن شود که کشوری به اتباع خود اجازه ورود به خاک خود را نشود؛
۶) شورا تصمیم می گیرد تدابیر اعمال شده در پاراگراف پنج نباید شامل مواردی شود که کمیته به صورت موردی تصمیم میگیرد چنین سفرهایی بر اساس نیازهای بشردوستانه، از جمله تعهدات مذهبی یا درزمانی که کمیته به این نتیجه برسد که چنین استثنایی باعث پیشرفت اهداف قطعنامه کنونی میشود، نباید اجرا شود؛
۷) شورا تصمیم میگیرد که تدابیر مورد نظر در پاراگراف ۱۲ و ۱۳، ۱۴ و ۱۵ قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) باید شامل اشخاص و سازمانهای فهرستشده در پیوست اول و سوم این قطعنامه و هر شخص یا سازمانی شود که از جـانـب آنـهـا یـا در مـسـیـــر آنـهـا فـعـالـیـــت مـیکند و یـــا سازمانهایی که مالکیت یا اداره آن در اختیار آنهاست و افراد یا سازمانهایی که شورا یا کمیته تشخیص میدهند به افراد یا سازمانهای یاد شده در بیتوجهی به تحریمها، یا نقض مفاد این قطعنامه، قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) یا قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) کمک کردهاند؛
۸) شورا تصمیم میگیرد که همه کشورها باید اقدامات مقتضی برای جلوگیری از تامین، فروش یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم مواد یا سلاح مربوطه از طریق خاک این کشورها، اتباع ، ناو یا هواپیمای منتقل شود که با پرچم آنها تردد میکند و یا از آنها به نفع ایران استفاده شود صرفنظر از این که این از خاک آنها آغاز شده باشد.
الف) جلوگیری از تمامی اقلام، مواد ، تجهیزات ، کالاها و فناوری که در /INFCIRC۲۵۴/۷./Rev۲Part از سند S/۲۰۰۶/۸۱۴ تعیین شده است، به جز تامین، فروش یا انتقال، بر اساس الزامات پاراگراف قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری تعریف شده در بخش اول و دوم پیوست آن سند و بخش ۳ تا ۶ که پیشتر به اطلاع کمیته رسیده است، تنها زمانی که صرفا جهت استفاده در راکتور آب سبک تهیه می شوند و زمانی که چنین تامین، فروش یا انتقالی برای همکاری های فنی که توسط آژانس در اختیار ایران قرار خواهد گرفت یا تحت نظارت آن همانگونه که در پاراگراف ۱۶ قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) تعیین شده است.
ب) جلوگیری از تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری تعریف شده در ۳..A۱۹ از بخش دوم سند /S۲۰۰۶/ ۸۱۵؛
ب) جلوگیری از تمامی اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری تعریف شده در ۳..A۱۹ از بخش دوم سند /S۲۰۰۶/ ۸۱۵؛
۹) شـورا از تمامی کشورها میخواهد در پذیرفتن تعهدات جدید عمومی برای کمکهای مالی جهت تجارت با ایران، از جمله ارائه اعتبارنامههای صادرات، ضمانتنامهها یا بیمه، به اتباع خود یا سازمان هایی که در چنین تجارتهایی دست دارند، هوشیار باشند تا از چنین کمک های مالی که ممکن است به تولید و تکثیر فعالیتهای حساس هستهای و یا توسعه سیستمهای پرتابی و حمل تسلیحات هستهای همچون مواردی که در قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) به آن اشاره شده، اجتناب شود؛
۱۰) شورا از تمامی کشورها میخواهد برفعالیتهای موسسات مالی کشور خود با تمامی بانکهای موجود در ایران، خصوصا بانک ملی و بانک صادرات و شـعـبـات و زیـرمـجـمـوعـههـای آنـان در خـارج از این کشورهوشیار بـاشـنـد تـا از ایـن کـه چـنین فعالیتهایی به گسترش فعالیتهای حساس هستهای یا توسعه سیستم های پرتابی تسلیحات هستهای منجر میشود، همانگونه که در قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) به آن اشاره شده، اجتناب گردد؛
۱۱) شورا از تمامی کشورها میخواهد مطابق با قوانین و اختیارات حقوقی ملی خود و مطابق با قوانین بین المللی، خصوصا قانون دریا و توافقنامههای بینالمللی مرتبط با هوانوردی غیرنظامی، محموله هایی را که توسط کشتی ها و هواپیماهایی که به سمت ایران و یا از ایران، توسط شرکت هواپیمایی ایران و یا شرکت حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی ایران وارد فرودگاهها و بنادر آنها میشوند را مورد بازرسی قرار دهند. با توجه به این که دلایل منطقی وجود دارد تصور شود آن کشتی یا هواپیما در حال حمل کالاهایی است که بر اساس این قطعنامه و قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) یا قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) ممنوع اعلام شده اند؛
۱۲) شورا همه کشورها را ملزم میکند تا در صورتی که بازرسی که در پاراگراف فوق به آن اشاره کردیم صورت گرفت، طی پنج روز کاری گزارشی کتبی در مورد بازرسی، خصوصا توضیح در مورد دلایل بازرسی و همچنین اطلاعات مربوط به زمان، مکان، شرایط و نتایج به دست آمده مرتبط با آن بازرسی ارایه کنند؛
۱۳) شورا از همه کشورها می خواهد طی ۶۰ روز از زمان تصویب این قطعنامه اقداماتی را که در راستای اجرای موثر پاراگراف های ۳، ۵، ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ انجام دادهاند که در بالا به آنها اشاره شد، به کمیته گزارش کنند؛
۱۴) شورا تصمیم میگیرد کمیتهای که بر اساس پاراگراف ۱۸ قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) تشکیل شده برای تدابیر اعمال شده در قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) و قطعنامه جاری قابل اعمال است؛
۱۵) شورای امنیت بر تمایل چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا بمنظور بهبود تلاش های دیپلماتیک بمنظور ارتقای از سرگیری مذاکرات و مشورتها بر اساس پیشنهاد خود به ایران، با این دیدگاه که به یک راه حل جامع، بلند مدت و مناسب برای این مساله دست یابد و در نتیجه آن امکان برقراری تمامی روابط و همکاری های گسترده تر با ایران بر اساس احترام متقابل و اعتماد سازی بین المللی در مورد این که برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است، تاکیدمیکند و اعلام میدارد در صورتی که ایران تمامی فعالیتهای مرتبط با غنیسازی و بازفرآوری از جمله فعالیتهای تحقیقاتی و توسعه را به حالت تعلیق در آورد و آژانس بینالمللی انرژی اتمی آن را راستیآزمایی کند، مذاکرات مستقیم خود را با این کشور آغازخواهند کرد؛
۱۶) شورا نماینده عالی سیاست مشترک خارجی و امنیت اتحادیه اروپا را تشویق میکند تا به ارتباطات خود با ایران بر اساس پیشنهادات وابسته ارائه شده از سوی چین ، فرانسه ، آلمان ، روسیه ، انگلیس و آمریکا با این دیدگاه که شرایط لازم برای از سرگیری مذاکرات راایجاد کند ، ادامه دهد. شورا بر اهمیت این امر تاکید میکند که همه کشورها از جمله ایران، اقدامات لازم را برای تضمین این امر اتخاذ کنند که نباید ادعایی از جانب دولت ایران یا نهاد یا شخصیتی در ایران که بر اساس قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) و قطعنامههای مرتبط مشخص شدهاند، یا اشخاصی باقی بماند که مدعی هستند به نفع شخص یا نهاد در ارتباط با هر قرارداد یا تعاملی دخالت دارند که بنا بر تدابیر اعمال شده در این قطعنامه، قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) و قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) مـمـنـوع اعـلام شـده اسـت؛
۱۸) شورا از دبیر کل آژانسمی خواهد طی ۹۰ روز گزارشی مبنی بر اینکه آیا ایران تمامی فعالیت های ذکر شده در قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) و همچنین در مورد پایبندی ایرانیان به تمامی اقداماتی که شورای حکام از ایران خواسته و دیگر مفادی که در قطعنامه های ۱۷۳۷(۲۰۰۶)، قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) و این قطعنامه از آنها خواسته شده است به شورای حکام آژانس و در موازات آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد؛
۱۹) شورا مجددا تاکید میکند که باید اقدامات ایران را با توجه به گزارشهایی که در پاراگرافهای بالا به آن اشاره شد، بررسی کند.
الف) این که شورا باید اجرای تدابیر را تا مدتی که ایران همه فعالیتهای بازفراوری و غنیسازی را متوقف کرده باشد از جمله تحقیق و توسعه که توسط آژانس راستی آزمایی شده باشد، به حال تعلیق درآورد تا مذاکرات را با حسن نیت پیش رفته و یک نتیجه فوری به گونهای حاصل شود که مورد قبول طرفین باشد.
ب) این شورا باید تدابیر مورد نظر در پاراگراف های ۳، ۴، ۵، ۶، ۷ و ۱۲ قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶) و همینطور پاراگراف های ۲، ۴، ۵، ۶ و ۷ قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) و پاراگرافهای ۲، ۴، ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ و ۱۱ این قطعنامه را در زودترین زمان ممکن بعد از دریافت گزارش مورد نظر در پاراگراف فوق مبنی بر این که ایران کاملا به تعهدات خود در قطعنامههای مذکور شورای امنیت و برآورده کردن خواستههای شورای حکام عملی کند به گونهای که به تایید شورای رسیده باشد.
ج) این شورا باید در صورتی که گزارش مورد نظر حاکی از آن باشد که ایران به قطعنامه ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، قطعنامه ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) و این قطعنامه عمل نکرده است، تدابیر دیگری را بر اساس بند ۴۱ از فصل هفتم منشور سازمان ملل اتخاذ کند تا ایران را متقاعد نماید که به این قطعنامه ها و درخواست های آژانس پاسخ مثبت بدهد، و تاکید می کند تصمیمات بعدی زمانی لازم خواهند شد که چنین تدابیر ضروری شوند؛
۲۰) شورا این مساله را همچنان پیگیری خواهد کرد.
ضمائم قطعنامه 1803شورای امنیت :
ضمیمه :(I)
1- عـلایـی (کـه در مـدیـریت مونتاژ و مـهـنـدسـی سـانـتـریـفیوژها دخالت دارد)
2- فدایی آشیانی (که در تولید کربن آمـونـیـوم اورانـیـل و مـدیـریت مجموعه غنیسازی اورانیوم نطنز دخالت دارد)
3- رضایی آشتیانی - از مقامات ارشد اداره اکـتـشـافـات و اسـتـخـراج معادن سازمان انرژی اتمی ایرانAEOI
4- بختیار (که در تولید مگنزیوم با غنای ۹۹ و ۹ دهم درصد دخالت دارد)
5- بهزاد (بخاطر دخالت در تـولـیـد اجـزاء دستگاه های سانتریفیوژ)
6- اسلامی (رییس موسسه تحقیقاتی و آموزشی صنایع دفاع)
7- حسینی ( از مقامات سازمان انرژی اتمی ایران AEOI که در پروژه رآکـتـور تـحـقـیـقـاتـی آب سنگین اراک دخالت دارد)
8- کریمی ثابت ( رییس شرکت انرژی نوین که در قطعنامه ۱۷۴۷ (۲۰۰۷) از وی نام برده شد)
9- مهاجرانی (به خاطر دخالت در مدیریت تاسیسات تبدیل اورانیوم (UCF) اصفهان)
10- نقدی (معاون سابق تحقیقات لجستیک و صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح رییس سابق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که در تلاش ها برای دور زدن تحریمهای اعمال شده توسط قطعنامه های ۱۷۳۷ و ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد دخالت داشته است)
11- رشـیــدی (به خاطر دخالت در فعالیتهای مربوط به غنی سازی در نطنز)
12- سلیمانی (مدیر عملیات حفاری اورانیوم در معدن اورانیوم ساغند)
ضمیمه :(II)
الف) افرادی که نام آنها در قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد ذکر شده است:
1- قنادی(معاون AEOI در بخش تحقیقات و توسعه)
2- آقاجانی(رییس مرکز آزمایشی غنیسازی سوخت PFEP در نطنز)
3- عسگرپور (مدیر عامل اراک)
ب) افرادی که نام آنها در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد ذکر شده است:
1- صفدری (مدیر تاسیسات غنی سازی نطنز)
2- رحیمی (رییس مرکز تحقیقات و تولید سوخت اتمی اصفهان که بخشی از شرکت تولید و تهیه سوخت هستهای سازمان انرژی اتمی ایران است و در فعالیتهای غنی سازی مشارکت دارد) .
ضمیمه :(III)
1- شرکت ابزار برش کاوه (به خاطر دخالت در تولید اجزای دستگاههای سانتریفیوژ)
2- شرکت های بازرگانی تجارت توانمند سکال و شرکتهای سیستم سکال (این شرکت تابعه سعی کرده بود برای نهادی که در قطعنامه ۱۷۳۷ بـه آن اشـاره شـده، مـحـصـولات حـسـاسـی را خــریــداری کــنــد)
3- شــرکــت الـکـتـرونـیـکی صنام(زیر مجموعه صنایع هوا فضای وزارت دفاع (AIO) که در برنامه موشک های بالستیکی ایران دست دارد)
4- گروه فنی اتحاد (زیر مجموعه سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع (AIO) که در برنامه موشک های بالستیکی ایران دست دارد)
5- کارخانجات صنعتی ماشینهای دقیق (IFP ) ، ( کارخانه کاربردی آکا - زیر مجموعه سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع (AIO) که برای تهیه برخی تجهیزات مورد استفاده قرار می گرفته است)
6- جابر ابن حیان) آزمــایـشـگــاه مـتـعـلــق بـه AEOI فـعـال در فـعـالـیـتهـای چرخه سوخت هستهای)
7- شرکت صنعتی جوزا (زیر مجموعه سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع (AIO) که در برنامه موشک های بالستیکی ایران دخالت دارد)
8- صـنـایـع متالورژی خراسان(زیر مجموعه صنایع مهماتسازی (AMIG) است که به وزارت دفاع ایران وابسته است، این گروه در تولید اجزای دستگاه های سانتریفیوژ شرکت دارد)
9- شرکت تولیدی باتری نیرو(این شرکت زیر مجموعه سازمان صنایع دفاعی ایران است. وظیفه آن ساخت واحدهای برق برای ارتش ایران از جمله سیستم های موشکی است)
10- صنایع انرژی پیشگام (در ساخت تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان مشارکت داشته است)
11- شرکت تهیه تجهیزات ایمنی) SEP زیر مجموعه سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع (AIO) کــه در بــرنــامــه مــوشـکهـای بـالـسـتـیـکـی ایران دست دارد)
12- شرکت تماس(در فعالیت های مربوط به غنی سازی شرکت دارد. تماس یک نهادی است که چهار شـرکـت تحت پوشش آن تاسیس شدهاند. یکی از آنها در زمینه استخراج اورانیوم، یکی در زمینه کنسانتره و دیگری در زمینه فرآوری اورانیوم، غنیسازی و ضایعات آن فعالیت می کنند)
اشتراک در:
پستها (Atom)