متن کامل قانون سازمان انرژی اتمی ایران

متن کامل قانون سازمان انرژی اتمی ایران (مصوب 16/4/1353) مندرج در کتاب مجموعه قوانین و مقررات انرژی هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران در ذیل می آید.

این تذکرلازم است که متن حاضر نقل از شماره 8611-9/5/1353 روزنامه رسمی است که بدون هیچ تغییری از نظر خوانندگان عزیز می گذرد؛ تشخیص احکام ناسخ و منسوخ و آگاهی از احکام معتبر و جاری احتیاج به کارشناسی بیشتر و دقت نظر مخاطبان محترم دارد: "لازم به یادآوری است که تصویب این قانون به دوران پیش از انقلاب اسلامی بازمی گردد و در متن حاضر هیچ یک از مناسب و عناوین افراد تغییر نکرده است"

نگاهی به تاریخچه ، ساختار و نحوه عملکرد آژانس بین المللی انرژی اتمی‌

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا (International Atomic Energy Aency) در سال 1957 با توافق 18 کشور به عنوان نهادی مستقل از سازمان ملل متحد تشکیل شد. تشکیل این آژانس به تبع سخنانی بود که در 1953 آیزنهاور، رییس جمهور وقت آمریکا در کنفرانس اتم برای صلح در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد و پیشنهاد داد که یک نهاد بین‌المللی برای کنترل سلاح‌های اتمی تشکیل شود. این پیشنهاد در زمانی مطرح شد که آمریکا خود سلاح اتمی در اختیار داشت و حتی تنها کشوری بود که از آن استفاده کرده بود ضمن اینکه کشورهای دیگر نیز به شدت در مسیر دستیابی به این سلاح حرکت می‌کردند و حتی برخی از آنها به این سلاح دسترسی پیدا کرده بودند.
با اینکه اصولا این آژانس از سازمان ملل مستقل است و رسما و عملا فعالیت‌های آن در چارچوب جداگانه‌ای صورت می‌گیرد ، اما مصوبات و گزارش‌های آن برای مجمع عمومی و شورای امنیت سند معتبری محسوب می‌شوند که می‌توانند براساس آنها به تصویب قطعنامه‌های لازم بپردازند .
مقر این سازمان در وین پایتخت اتریش قرار گرفته است و ماموریت اصلی آن ارتقا استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و مدیریت برنامه‌های بازرسی ، حسابرسی و کنترل منابع هسته ای که مجموعا تحت لفظ بازرسی و نظارت مطرح می‌باشند، اعلام شده است . طبق اساسنامه‌ این سازمان نظارت و بازرسی یاد شده برای تضمین این امر صورت می‌گیرد که مواد هسته‌ای برای تولید سلاح‌های اتمی به کار نروند. امروزه بازرسان آژانس بیش از 800 تاسیسات هسته‌ای را در 110 کشور تحت بازرسی و نظارت دارند، اما علیرغم این نظارت و بازرسی آژانس هیچ گونه اقتدار مستقلی برای نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای کشورهایی که به معاهده‌ منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای نپیوسته‌اند ، ندارد. به علاوه آژانس فقط می‌تواند بر تاسیساتی نظارت کند که کشورها به آن اجازه بازرسی دهند؛ علیرغم این که نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای عراق از سال 1992 فعالانه و موثر بوده است، اما در موارد دیگر تا خود کشورها به آژانس اجازه ندهند، که از تاسیسات هسته‌ایشان بازرسی کند ، آژانس قادر به اعمال زور و نقض عدم تمایل کشورها نیست. به عنوان مثال، آرژانتین، برزیل، هند، رژیم صهیونیستی وپاکستان تاکنون به آژانس برای نظارت و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود اجازه نداده‌اند و حتی معاهداتی چون معاهده منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای را نیز امضا نکرده‌اند.

اساسنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي

شما میتوانید در ادامه مطلب به ترجمه متن کامل اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی دستیابید .