متن کامل قانون سازمان انرژی اتمی ایران

متن کامل قانون سازمان انرژی اتمی ایران (مصوب 16/4/1353) مندرج در کتاب مجموعه قوانین و مقررات انرژی هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران در ذیل می آید.

این تذکرلازم است که متن حاضر نقل از شماره 8611-9/5/1353 روزنامه رسمی است که بدون هیچ تغییری از نظر خوانندگان عزیز می گذرد؛ تشخیص احکام ناسخ و منسوخ و آگاهی از احکام معتبر و جاری احتیاج به کارشناسی بیشتر و دقت نظر مخاطبان محترم دارد: "لازم به یادآوری است که تصویب این قانون به دوران پیش از انقلاب اسلامی بازمی گردد و در متن حاضر هیچ یک از مناسب و عناوین افراد تغییر نکرده است"



ماده 1- سازمان انرژی اتمی ایران که در این قانون سازمان نامیده می شود برای استفاده از اشعه و انرژی اتمی در صنایع و کشاورزی و خدمات و ایجاد نیروگاههای اتمی و کارخانه های شیرین کردن آب شور و تولید مواد اولیه مورد نیاز صنایع اتمی و ایجاد زیربنای علمی و فنی لازم برای اجرای طرحهای مزبور همچنین برقراری هم آهنگی و نظارت بر کلیه امور مربوط به انرژی اتمی در کشور تاسیس می گردد.

ماده 2- سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و منحصرا تابع مقررات این قانون و اساسنامه مربوط و آئین نامه های استخدامی و مالی و اداری مخصوص به خود می باشد مگر آنکه در قانونی صراحتا از "سازمان انرژی اتمی ایران" نام برده شده باشد.

ماده 3- وظایف سازمان به قرار زیر است :
الف - توسعه و گسترش علوم و فنون اتمی در کشور و ایجاد زیربنای علمی و فنی لازم برای استفاده از علوم و فنون اتمی در برنامه های توسعه و تحول کشور.
ب- انجام مطالعات و تحقیقات لازم در زمینه های مربوط به علوم و فنون اتمی.
ج- اهتمام در کاربرد علوم و فنون اتمی در صنایع و کشاورزی و خدمات.
د- ایجاد خدمات فنی مورد نیاز کشور در زمینه علوم و فنون اتمی
ه- انجام بررسیها و عملیات اکتشافی برای تعیین منابع مواد اولیه صنایع اتمی از قبیل سوخت اتمی و مواد رادیو اکتیو و بهره برداری از این منابع از طریق استخراج و تخلیص و استفاده از مواد مزبور در صنایع و نیروگاهها و کارخانه ها و تاسیسات مختلف اتمی کشور.سازمان موظف است اهتمام خود را برای تامین سوخت اتمی و سایر مواد اصلی مورد نیاز صنایع اتمی کشور با توجه به نیازهای آینده به کار ببرد.
و- ایجاد نیروگاههای اتمی و بهره برداری از آنها برای کمک به تامین نیروی برق مورد نیاز کشور.
ز- ایجاد تاسیسات شیرین کردن آب شور و بهره برداری از آنها برای کمک به تامین آب مورد نیاز کشور.
ح - تولید و توزیع رادیو ایزوتوپها و سایر مواد و تجهیزات مورد نیاز برای کاربرد علوم و فنون اتمی در کشور.
ط - ایجاد هم آهنگی و نظارت بر امور مربوط به علوم و فنون اتمی در کشور که به وسیله سایر موسسات اعم از دولتی یا وابسته به دولت و یا غیر دولتی انجام می شود و تنظیم مقررات و ضوابط و آئین نامه های مربوط و پیشنهاد آن به مراجع ذیصلاح قانونی برای تصویب.
ی - ایجاد ارتباط با مراجع بین المللی و یا کشورهای خارج در زمینه علوم و فنون صنایع اتمی به نام دولت ایران. نمایندگی دولت ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به عهده سازمان خواهد بود.
ک - انجام تحقیقات مربوط به استفاده از منابع انرژی موجود در طبیعت که مورد بهره برداری قرار نگرفته اند و اهتمام در استفاده از تجربیات سایر کشورها در این زمینه از طریق ایجاد ارتباط لازم.

ماده 4- برای انجام وظایف مذکور در ماده 3 سازمان دارای حقوق و اختیارات زیر می باشد:
الف- سازمان می تواند آن قسمت از تشکیلات و ادارات و سازمانهای داخلی یا رشته های فعالیتهای خود را که مقتضی بداند بصورت موسسات تابع یا شرکت اداره کند و یا در شرکتهای دیگر دولتی یا خصوصی سرمایه گذاری و مشارکت کرده و یا مشارکت سرمایه گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی را در شرکتهائی که تشکیل می دهد بپذیرد.
ب- سازمان مجاز است دولتها و یا موسسات دولتی ویاخصوصی خارجی رادر سرمایه گذاری های علمی، فنی، صنعتی، معدنی و یا بازرگانی مشارکت دهد.تبصره - مشارکت و سرمایه گذاری دولتها و یا موسسات دولتی خارجی در طرحهای مورد نیاز سازمان منوط به تصویب هیات دولت و رعایت مفاد ماده 7 قانون تشکیل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران می باشد.
ج- سازمان برای انجام وظایف خود می تواند در خارج از کشور در طرحهای علمی، فنی، صنعتی، معدنی و یا بازرگانی سرمایه گذاری و یا مشارکت کند و شعبه یا نمایندگی در خارج از کشور ایجاد نماید.
د- سازمان می تواند با اشخاص و موسسات در داخل و یا خارج از کشور قراردادهای همکاری منعقد نماید و یا اتباع خارجی را که دارای تخصص و یا مهارت نیاز باشند استخدام کند.
ه- سازمان می تواند برای سرمایه گذاری و خرید ماشین آلات و خدمات و تنخواه گردان از منابع داخلی و یا خارجی در حدود اعتبارات مصوب برنامه های اتمی کشور وام و یا اعتبار اخذ کند.
و- سازمان می تواند برای تربیت نیروی انسانی فنی و تخصصی مورد نیاز خود در داخل و یا خارج از کشور به هر صورت مقتضی بداند عمل نماید و موسسات و دوره های آموزشی و یا کارآموزی لازم را ایجاد نماید.
ز- سازمان می تواند برای تسهیل در انجام وظایف خود به موسسات علمی و یا آموزشی کشور بصورت نقدی و یا جنسی کمک کند.

ماده 5- بهره برداری از منابع سوخت اتمی و یا مواد رادیو اکتیو و همچنین تولید فرآورده های رادیو اکتیو در سرتاسر کشور و وارد کردن سوخت اتمی و یا مواد رادیو اکتیو به کشور و توزیع این مواد در کشور برای استفاده های مختلف در انحصار سازمان می باشد.

تبصره - سازمان می تواند با تصویب کمیته انرژی اتمی موضوع ماده 10 این قانون اجازه فعالیت در زمینه های موضوع این ماده را به سازمانهای دولتی و یا وابسته به دولت و یا موسسات خصوص بدهد.

ماده 6- ارکان سازمان به قرار زیر است: الف- شورای انرژی اتمی ب- کمتیه انرژی اتمی ج- رییس سازمان

ماده 7- شورای انرژی اتمی مرکب از پانزده عضو به شرح زیر است
نخست وزیر که سمت ریاست شورا را عهده دار می باشد. وزیر آب و برق. وزیر دارائی .وزیر علوم و آموزش عالی. وزیر اقتصاد. وزیر کشاورزی و منابع طبیعی. وزیر بهداری. وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه.یک وزیر دیگر به انتخاب نخست وزیر. رییس سازمان حفاظت محیط زیست. رییس سازمان انرژی اتمی ایران که سمت دبیر شورا را دارد. چهار نفر از متخصصان و کارشناسان که به پیشنهاد کمیته انرژی اتمی و به فرمان همایونی برای مدت سه سال به عضویت شورای انرژی اتمی منصوب می شود.

ماده 8- جلسات شورا به دعوت رییس شورا تشکیل می شود و تصمیمات شورا با موافقت حداقل هشت نفر از اعضاء شورا قابل اجرا می باشد.

تبصره - نایب رییس شورا از بین اعضاء شورا بوسیله نخست وزیر تعیین و در غیاب وی وظایف رییس شورا را انجام خواهد داد.

ماده 9- وظایف و اختیارات شورای انرژی اتمی به شرح زیر است :
الف- تصویب سیاست و برنامه های کلی کشور در زمینه امور مربوط به علوم وفنون اتمی.
ب- تصویب مقررات و صدور دستورالعملهای لازم برای حسن انجام امور مربوط به علوم و فنون اتمی در کشور.
ج- تصویب ضوابط و مقررات مربوط به حفاظت در مقابل اشعه اتمی و هسته ای و تعیین طرز نظارت در این زمینه .
د- صدور اجازه ایجاد تاسیسات اتمی در نقاط مختلف کشور، با توجه به ضوابط و شرایط ایمنی تاسیسات مزبور.
ه - تصویب سیاست ارتباط و مبادله اطلاعات و همکاریهای علمی و فنی و صنعتی و بازرگانی با کشورهای خارجی در زمینه امور مربوط.

تبصره 1- برنامه ها و گزارش ها و پیشنهادها به وسیله سازمان تهیه و از طریق دبیر شورا برای طرح در شورا تسلیم می گردد.

تبصره 2- شورای انرژی اتمی می تواند برای بررسی امور مربوط کمیسیونهای ویژه ای تشکیل دهد اعضای این کمیسیونها از بین اعضاء شورا و یا مسوولین مملکتی و یا متخصصان و کارشناسان مربوط به وسیله شورا انتخاب و با حکم نخست وزیر به عضویت کمیسیونها منصوب می شوند.

ماده 10- کمیته انرژی اتمی دارای سه عضو به شرح زیر می باشد:وزیر آب و برق که سمت ریاست کمیته را دارا خواهد بود.وزیر دارائی.وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه.رییس سازمان سمت دبیر کمیته را دارا می باشد و بدون داشتن حق رای در جلسات کمیته شرکت خواهد نمود.
ماده 11- وظایف و اختیارات کمیته انرژی اتمی به شرح زیر است:
الف - تصویب برنامه های اجرایی سازمان و موسسات تابع و یا وابسته موضوع ماده 4 این قانون.
ب - تصویب بودجه و آئین نامه های استخدامی و مالی و معاملات سازمان.
ج - تعیین حدود اختیارات رییس سازمان در مورد خرید و یا فروش سهام شرکتهای صنعتی و یا معدنی و یا خدماتی و اخذ وام از منابع داخلی و یا خارجی و استخدام اتباع خارجی در سازمان.
د - تصویب تاسیس موسسات و یا شرکتهای علمی و یا خدماتی و یا تولیدی که از طرف رییس سازمان پیشنهاد می شود و تصویب اساسنامه این موسسات ی اشرکتها همچنین میزان سرمایه گذاری در این موسسات یا شرکتها.
ه - تصویب حساب درآمد و هزینه سالانه سازمان که به منزله تفریغ بودجه و مفاصا حساب سازمان در سال مربوط می باشد.
و - انتخاب حسابرس برای تهیه حساب در آمد و هزینه سالانه سازمان.

ماده 12- رییس سازمان به پیشنهاد نخست وزیر و با فرمان همایونی به ریاست سازمان منصوب می شود.

ماده 13- رییس سازمان بالاترین مقام اجرایی سازمان و مسوول اداره کلیه امور سازمان و موسسات تابع و یا وابسته و نماینده سازمان در کلیه مراجع می باشد. در حدود مصوبات شورای انرژی اتمی و کمیته انرژی اتمی تعیین تشکیلات سازمان و استخدام و نصب و عزل مسوولان و کارکنان سازمان و صدور دستور انجام هزینه ها و پرداختها و تهیه برنامه فعالیتهای سازمان در کلیه زمینه های مربوط و تهیه آئین نامه و مقررات داخلی سازمان و عقد قرار داد با اشخاص حقیقی و حقوقی و انتخاب وکیل با حق توکیل و پایان دادن به دعاوی از طریق سازش همچنین ارجاع به داوری و اخذ هرنوع تصمیم و صدور دستورات لازم برای نیل به هدفهای سازمان و حسن انجام امور و تهیه و ارائه گزارش عملکرد سالانه سازمان به عهده رییس سازمان می باشد.

ماده 14- دولت هر سال به تناسب نیازمندیهای سازمان اعتبارات لازم را به عنوان کمک در بودجه کل کشور منظور خواهد نمود.

ماده 15- سازمان می تواند مواد و ماشین آلات و ابزار و وسائل کار مورد نیاز خود را مشروط بر اینکه به تشخیص سازمان، اجناس و مواد مشابه با کیفیت مورد نظر در داخل کشور وجود نداشته باشد بدون تحصیل هیچ گونه پروانه از خارج وارد کند. به مواد و ماشین آلات و ابزار و وسائلی که سازمان برای خود و یا سازمانها و موسسات تابع وارد کشور می کند حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی تعلق نمی گیرد.

ماده 16- سازمان می تواند برای انجام وظایف خود اراضی و ابنیه و مستحدثات مورد لزوم را طبق ماده 16 قانون سازمان برق ایران خریداری نماید.

ماده 17- سازمان مشمول قانون مجازات اخلالگران در صنایع می باشد.

ماده 18- مرکز اتمی دانشگاه تهران با کارکنان با استثناء اعضای هیات علمی همچنین با کلیه اموال و تاسیسات اعم از منقول و غیر منقول و دارائی و تعهدات و بودجه مربوط حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون به سازمان منتقل می شود.

ماده 19- به سازمان اجازه داده می شود مستخدمین مشمول قانون استخدام کشوری را با رعایت مقررات مربوط به سازمان منتقل نماید. حقوق و مزایای این افراد طبق آئین نامه استخدامی سازمان پرداخت می شود.

ماده 20- اساسنامه سازمان بنا بر پیشنهاد کمیته انرژی اتمی و تایید هیات دولت پس از تصویب کمیسیونهای آب و برق و دارایی و استخدام مجلسین به موقع اجرا گذارده خواهد شد و نسبت به تغییرات بعدی اساسنامه نیز به ترتیب فوق اقدام می گردد.

قانون فوق مشتمل بر بیست ماده و چهار تبصره پس از تصویب مجلس سنا در جلسه فوق العاده روز دوشنبه 3/4/1353، در جلسه روز یکشنبه شانزدهم تیرماه یکهزار و سیصد و پنجاه و سه شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

هیچ نظری موجود نیست: